Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2020

HALLOWEEN (ΧΑΛΟΓΟΥΪΝ). Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΔΟΧΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΚΕΛΤΙΚΟΥ ΠΑΓΑΝΙΣΜΟΥ

τς γγελικς Δ. Χατζηιωάννου, Δρ. Θεολογίας

 


Τά τελευταα χρόνια παρατηρεται μία κίνηση γιά τήν εσαγωγή στήν λληνική κοινωνία, ορτν πού προέρχονται πό δυτικές χρες καί κυρίως ορτν πού πευθύνονται στή νεολαία. Μία ξ ατν εναι καί προερχόμενη πό τίς νωμένες Πολιτεες τς μερικς γιορτή το Halloween (Χάλογουϊν). Σύμφωνα μέ τό θιμο τς γιορτς, τά μικρά παιδιά στίς 31 κάθε κτωβρίου ντύνονται μέ νδυμασίες μαγισσν, ξωτικν, δαιμόνων καί φαντασμάτων, πισκέπτονται τά σπίτια προκειμένου νά συγκεντρώσουν σο τό δυνατόν περισσότερα γλυκά, μία νέργεια ποία εναι γνωστή ς «trick or treat» («φάρσα κέρασμα»). Πολλοί συνδέουν τή συγκεκριμένη γιορτή μέ τίς λ­λη­νι­κές πόκριες, στόσο ατή σύνδεση εναι λανθασμένη.

Πολλοί ρευνητές θεωρον πώς ατή γιορτή προέρχεται πό τή ρωμαϊκή γιορτή πρός τιμή τς θες Pomona, πού θε­ω­ρε­το θεά τν καρπν καί τν φρούτων1, ν λλοι πό τήν ρχαία κελτική γιορτή Σαμαίν (Samhain Samuin2), πού ση­μα­το­δο­το­σε τό τέλος το καλοκαιριο καί γιορταζόταν τήν 1η Νεομβρίου3, κδοχή πού εναι καί πιό πιθανή. Ο Κέλτες κατοικοσαν στή σημερινή ρλανδία, στό νωμένο Βασίλειο καί στά βόρεια τς Γαλλίας. Γιά τούς Κέλτες μέρα τς 31ης κτωβρίου, που γιόρταζαν τή γιορτή Samhain σήμαινε τό τέλος τς συγκομιδς τν καρπν καί τήν ρχή το χειμώνα. στόσο μέρα ατή πίστευαν, πώς χει καί περφυσικό χαρακτήρα καθώς θεωρετο, τι τότε καταργονταν τά σύνορα το κάτω κόσμου καί το κόσμου τν ζωντανν καί τι τότε ρχονταν πό τόν κάτω κόσμο στή γ πνεύματα νεκρν καί πνεύματα το σκότους4.

Τίς τελετές τ
ς γιορτς το Σαμαίν πραγματοποιοσαν ο ερες τν Κελτν, πού νομαζόταν Δρυΐδες. Ο Δρυΐδες προήδρευαν καί τν θυσιν πού τελονταν γι ατή τή γιορτή5. Πολλοί μελετητές ποστηρίζουν, πώς ο θυσίες πού τελονταν δέν ταν μόνο θυσίες ζώων, λλά καί νθρωποθυσίες. Ο νθρωποθυσίες δέν ταν γνωστες στή θρησκευτική λατρεία τν Κελτν. Πληροφορίες γι ατές δίνουν Ρωμαοι συγ­γρα­φες, πως Κικέρωνας, ούλιος Καίσαρας, Σουητώνιος καί Λουκιανός. Πλίνιος Νεώτερος ναφέρει πώς ν­θρω­πο­θυ­σί­ες πραγματοποιονταν καί στή Βρετανία. Παρά τό γεγονός, τι ο νθρωποθυσίες τυπικς παγορεύθηκαν πί τν α­το­κρα­τό­ρων Τιβερίου (14-16 ως 37 μ.Χ.) καί Κλαυδίου (45-54 μ.Χ.) καί πό τόν γ. Πατρίκιο στήν ρλανδία6 δέν εναι βέβαιο, τι ατές οσιαστικά καταργήθηκαν. Τό γεγονός, τι Ρωμαοι ατοκράτορες προσπάθησαν νά καταργήσουν τή γιορτή το Σαμαίν, σως συνδέεται μέ τήν τέλεση τν νθρωποθυσιν, πού ο ατοκράτορες δέν δέχονταν ς τρόπο λατρείας θεοτήτων. Εναι γνωστό, τι ο Ρωμαοι ταν νεκτικοί στή λατρεία τν τοπικν θεοτήτων τν λαν πού περιλαμβάνονταν στήν ατοκρατορία τους, φαίνεται μως, πώς ο νθρωποθυσίες ξεπερνοσαν τά ρια τς νεκτικότητάς τους.

Μετά τήν
ξάπλωση το Χριστιανισμο γιορτή το Σαμαίν προσέλαβε χριστιανικό χαρακτήρα καί συνδέθηκε μέ τή γιορτή τν γίων Πάντων (πού γιορταζόταν στίς 13 Μαΐου, λλά μετακινήθηκε στήν 1η Νοεμβρίου γιά νά ξαφανίσει τόν παγανιστικό χαρακτήρα του). πό τή γιορτή τν γίων Πάντων γιορτή το Σαμαίν λαβε τή σημερινή νομασία της Halloween δηλαδή All Hallows even (παραμονή τν γίων Πάντων). Σήμερα, σύμφωνα μέ τούς παδούς το Halloween εναι μία γιορτή χαρς καί μεταμφιέσεων μέ εθυμες παρελάσεις καί κεράσματα σέ παιδιά καί νήλικες.

Παρά τά
σα ναφέρουν ο ποστηρικτές τς γιορτς, τό Halloween οδέποτε παψε νά συνδέεται μέ τήν περφυσική δραστηριότητα καί τή μαγεία καί παρά τό γεγονός, τι σήμερα χει φαινομενικά χριστιανικό χαρακτήρα, στήν πραγματικότητα ποτέ δέν πέβαλε τίς παγανιστικές του ρίζες7. σατανιστής Anton Lavey στή σατανιστική βίβλο του κατατάσσει τό Halloween ς μία πό τίς δύο σημαντικότερες γιορτές το σα­τα­νι­στι­κο μερολογίου8, ν γιορτή περιλαμβάνεται στό ­με­ρο­λό­γιο, πού κολουθον ο μάγισσες (Wicca)9. γιορτή πραγ­μα­το­ποι­ε­ται σήμερα τόσο πό τούς σατανιστές, σο καί πό μάγισσες (πρός τιμήν τς Μητέρας Γς)10, λλά καί πό σύγχρονους παγανιστές11.

Σύμφωνα μέ πολλές
ναφορές, κατά τή διάρκεια τς νύχτας τς 31ης κτωβρίου πραγματοποιονται σατανιστικές τελετές καί θυσίες ζώων. Εναι χαρακτηριστικό, τι στίς Η.Π.Α. ο φιλοζωικές ργανώσεις σταματον νά δίνουν μαρες γάτες τίς παραμονές τς γιορτς καί μέχρι τς 2 Νοεμβρίου γιά υοθεσία «φοβούμενες βαναυσότητες πρός τά αλουροειδ, τά ποα συνήθως γίνονται τό πίκεντρο ατή τήν ποχή το χρόνου»12, ν λλες παγορεύουν τήν υοθεσία μαύρων γατν λο τόν κτώβριο13. Σύμφωνα μέ τήν ρθρογράφο Rachel Quigley φιλοζωικός ργανισμός “Animal Orphanage” ναφέρει, τι πολλοί νθρωποι θυσιάζουν μαρες γάτες τήν μέρα το Halloween14. Ο παδοί το Halloween ποστηρίζουν πώς τά σχετικά μέ τίς θυσίες τν ζώων ποτελον μθο, ν μως τσι χουν τά πράγματα, γιατί ο φιλοζωικές ργανώσεις παγορεύουν τήν υοθεσία μαύρων γατν καλον τούς διοκτήτες τν γατν νά προσέχουν τά ζα τους ατή τήν περίοδο;

σον φορ στό πιχείρημα, τι γιορτή το Halloween εναι σήμερα μόνο μία γιορτή εθυμίας, τραγουδιο καί μεταμφιέσεων καί χει χάσει τόν παλιό παγανιστικό της χαρακτήρα, πς δικαιολογεται τό γεγονός, τι γιορτάζεται πό τούς σατανιστές, λλά καί πό τίς μάγισσες (Wicca), ο ποες μάλιστα στίς στοσελίδες τους δίνουν δηγίες γιά τόν τρόπο το ορτασμο (κατασκευή βωμο15, διακόσμηση το βωμο μέ κρανία, στ, καρπούς16 κ..);

γιορτή το Halloween, πως ατή γιορτάζεται σήμερα σέ ρκετές χρες το δυτικο κόσμου δέν εναι τόσο θώα, σο προσπαθον ο θιαστες της νά ποδείξουν. Τό Halloween προβάλλει παγανιστικές θεωρήσεις περί κόσμου καί τς σχέσεως τν πνευμάτων μέ ατόν καί ποτελε προσπάθεια ­ξοι­κεί­ω­σης τν μικρν παιδιν μέ τό μαγικό στοιχεο17. γιορτή ατή δημιουργε τήν ντύπωση στούς παδούς της, πώς εναι δυνατή πικοινωνία μέ τά πνεύματα το κάτω κόσμου18, ν μπορε νά ποτελέσει προθάλαμο γιά τήν νταξη σέ μάδες μαγισσν (Wicca)19 νθρώπων, πού θέλουν νά ­σχο­λη­θον διαίτερα μέ ατήν.

Γιά τούς παραπάνω λόγους καλό θά ε
ναι ο χριστιανοί νά εναι διαίτερα προσεκτικοί μέ τή συμμετοχή τους τή συμμετοχή τν παιδιν τους σέ ατή τή γιορτή, ποία πιχειρεται τά τελευταα χρόνια νά εσαχθε στήν πρωτοβάθμια κ­παί­δευ­ση, λαμβάνοντας π ψη τους, πώς τό Halloween ποτελε μία σύγχρονη κδοχή το ρχαίου κελτικο παγανισμο, ποία βεβαίως εναι συμβίβαστη μέ τήν ρθόδοξη χριστιανική πίστη.

__________________________
1
Rogers N., Halloween. From Pagan ritual to party night, σ. 11.

2
π.π., σ. 11.

3 «
Κέλτες» Πάπυρος, Λαρος, Μπριτάννικα 33 (19962) 93.

4
Rogers N., Halloween. From Pagan ritual to party night, σ. 12.

5 «
Κέλτες» Πάπυρος, Λαρος, Μπριτάννικα 33 (19962) 93.

6
π. π., σ. 93.

7
Rogers N., Halloween. From Pagan ritual to party night, σ. 11.

8 Lavey An., The satanic bible,
σ. 97.

9 Encyclopedic Dictionary of Cults, Sects, and World Religions,
κδ. Zonsdervan, σ. 463.

10 Millay D., The power of Halloween, 2003,
κδ. iUniverse inc., σ. 26.

11 “Samhain” Ladouceur Liisa, Encyclopedia Gothica, 2011,
κδ. ECW Press.

12
Βλ. τό ρθρο τς δημοσιογράφου Rachel Quigley στό MailOnline μέ τόν τίτλο «Animal shelters halt adoption of black cats for Halloween» μέ μερομηνία 18 κτωβρίου 2011.

13
π.π.

14
π.π.

15
Βλ. https://www.gaia.com/article/modern-paganism-13-rituals-celebrate-samhain

16 https://www.thoughtco.com/g00/ritual-honoring-the-harvests-end-2562701?i10c.referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.gr%2F.

17
νακοίνωση το Γραφείου Αρέσεων τς ερς Μητροπόλεως Κηφισίας, μαρουσίου καί ρωπο σχετικά μέ τό Halloween (Χάλογουϊν).

18 π. π.

19
π. π.

 

Πηγή : «Διάλογος», τεύχος 88.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το πρόσωπο του Αγίου Πνεύματος

      Του μακαριστού π. Αντωνίου Αλεβιζόπουλου   Με την ανάληψή Του ο Χριστός ανέβασε την ανθρώ­πινη φύση μέχρι το θρόνο της δόξης του...