Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2020

ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΗΣ Ι. ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΛΕΙ ΣΕ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΗ ΤΟΝ ΨΥΧΟΛΟΓΟ-ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ ΓΡΗΓΟΡΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ [1]

 

 

Η παλιά ιστορία αγάπης του Εαυτού και του διαλογισμού συνεχίζεται…

 

 

Ψυχοθεραπευτικοί κροβατισμοί: κίνδυνος γιά τήν ψυχική καί πνευματική σορροπία τν χριστιανν

 

Το Πρωτ. ωάννου Φωτοπούλου

 

Ι. στραπιαία ξάπλωση τς ψυχοθεραπείας

Νομίζω εναι ντυπωσιακό καί λυπηρό τό γεγονός τι λο καί περισσότεροι χριστιανοί καταφεύγουν γιά προσωπική, συζυγική καί οκογενειακή βοήθεια σέ «εδικούς» δηλ. σέ ψυχολόγους, ψυχαναλυτές καί ψυχοθεραπευτές.

 

πό τήν δια νοοτροπία κινούμενοι, πολλοί κληρικοί καλον ψυχολόγους –ψυχοθεραπευτές γιά νά μιλήσουν στούς νορίτες τους. πίσκοποι καλον πίσης τέτοιους «εδικούς» σέ ερατικά συνέδρια γιά νά διδάξουν νά νουθετήσουν καί νά...φωτίσουν τούς φημερίους. κκλησιαστικοί σταθμοί χουν ς παραίτητο «ορ ντέβρ» στήν πνευματική τροφή πού προσφέρουν, τήν κπομπή μέ ψυχολόγο-ψυχοθεραπευτή, νάγνωση βιβλίων μέ ψυχοθεραπευτικό-κατευναστικό περιεχόμενο.

κόμη καί στήν διημερίδα πού ργανώθηκε στό Πολιτιστικό Κέντρο τς ρχιεπισκοπς μας μέ θέμα «Συμμετοχή και αλληλεγγύη στη εκπαίδευση. Η αντιμετώπιση των φαινομένων βίας» σέ συνεργασία μέ τό πουργεο Παιδείας πό τούς 14 εσηγητές 6 σαν Ψυχολόγοι-ψυχοθεραπευτές.

Μπορε λοιπόν κάποιος νά διερωτηθε : Τί κάνει να πιστό χριστιανό, λαϊκό κληρικό νά χει τέτοια μπιστοσύνη στούς ψυχοθεραπευτές καί τούς ποικίλους «εδικούς»; Τί τόν κάνει νά βγάζει πό τό πολλές φορές γλίσχρο πουγγί του 50, 70 100 ερώ γιά κάθε ψυχοθεραπευτική συνεδρία;

Πιστεύω, μιά διπλή πεποίθηση καί περιλαμβάνει : α) τήν φελ πίστη τι πιστήμη λύνει λα τά προβλήματα καί β) τήν ντίληψη τι ναί, καλή εναι κκλησία, προσευχή, ξομολόγηση Θ. Κοινωνία, λλά νεπαρκής γιά μεση καί οσιαστική βοήθεια στό συγχρονο νθρωπο!

 

ΙΙ. μπιστοσύνη στό Χριστό καί τούς πνευματικούς πατέρες.

λήθεια, τί πιστεύουμε γιά τήν κκλησία, τί πιστεύουμε γιά τόν Χριστό, τί προσδοκομε πό τήν κοινωνία μέ τά Μυστήρια τς κκλησίας;

«αυτούς καί λλήλους καί πσαν τήν ζωήν μν Χριστ τ Θε μν παραθώμεθα». φράση ατή διαρκς σέ λες τίς κολουθίες παναλαμβανόμενη ποτελε τήν «ψίστη φιλοσοφία», πως λεγε μακαριστός μας γέροντας π. πιφάνιος Θεοδωρόπουλος. Ατή τή φράση καλλιγραφημένη μέσα σέ κορνίζα τήν δινε ς δρο στούς μελλοντικούς συζύγους.

λόκληρη τή ζωή μας, τόν αυτό μας, τούς λλους- χι μόνο τή φροντίδα γιά τή σωτηρία μας- πρέπει νά νά τήν μπιστευθομε στό Χριστό. Ατό μς λέει λειτουργική ατή προτροπή.

Μέ ντυπωσιάζει πιεικς παράδοξη ντίληψη καί διακήρυξη πολλν χριστιανν καί δή κληρικν ψυχοθεραπευτν τι πνευματικός πρέπει νά περιορισθε στά ...πνευματικά του καθήκοντα. Αστηρς καί μόνο νά δέχεται τήν ξαγόρευση τν μαρτιν τν προσερχομένων πιστν καί νά δίνει τήν φεση, φήνοντας τήν πόλοιπη ζωή καί τά προβλήματα τν χριστιανν στό χειρισμό τν «εδικν» ψυχοεπαγγελματιν, σφαλς μέ τό ...ζημίωτο.

Μπορε ραγε νά διαχωρισθε σωτηρία μας, συγχώρηση τν μαρτιν μου, κάθαρση τς ψυχς μας πό τήν καθημερινότητα καί τά προβλήματά της, πό τήν ληθινή γαπητική σχέση μέ τίς/τούς συζύγους μας, πό τούς πειρασμούς, τούς λογισμούς, τίς λπες τίς ποτυχίες στή δουλειά μας, πό τήν γωγή πού πρέπει νά δίνουμε στά παιδιά μας;

Γιατί π. Παλος δίνει δηγίες γιά τήν γωγή τν παιδιν, γιά τήν φειλόμενη γάπη πρός τούς/τίς συζύγους; Δέν θέλω νά πιμείνω. Μιά περιδιάβαση στούς βίους τν γίων, στό Γεροντικό, στό βίο τν σημερινν γίων θά μς πείσουν, τι ο πιστοί χριστιανοί λόκληρη τήν σωτερική καί ξωτερική τους ζωή τήν μπιστεύονται στόν Χριστό διά τς προσευχς καί τς θείας λατρείας διά ξαγορεύσεως καί τς κζητήσεως συμβουλν πό τούς πνευματικούς τους πατέρες.

σχιζοφρενικός διαχωρισμός σωτηρίας (πνευματικός) - συμβουλευτικς (ψυχοθεραπευτής) χει οσιαστικά πίσω του ατή τή σκέψη : Γιά τή συγχώρηση, ς Χριστιανοί βέβαια, χρειαζόμαστε τόν Θεό. «συγχώρηση» βέβαια ατή εναι κάτι ναιμικό κάτι όριστο, λλά τί νά κάνουμε; Εναι κάτι τί «ποχρεωτικό» καί «παραίτητο». λλά γιά τά ποικίλα μου προβλήματα χρειαζόμαστε τήν πιστήμη. δ κρύβεται νομολόγητη λλά σχηματισμένη στήν ψυχή πεποίθηση: Στήν ζωή μου, στήν καθημερινότητά μου, στά πολλά μου προβλήματα δέν τόν χρειάζομαι τόν Θεό!

 

ΙΙΙ. Σεμιναριακός Κύκλος για την Ψυχοθεραπεία. δεολογικό πόβαθρο τν ψυχοθεραπευτν.

Πρόσφατα νακοινώθηκε ργάνωση νός ψυχοθεραπευτικο σεμιναρίου πό τίς κδόσεις ΕΝ ΠΛ μέ τόν τίτλο Σεμιναριακός Κύκλος για την Ψυχοθεραπεία 8 συναντήσεων στο βιβλιοπωλείο "Εν Πλω" στο κέντρο της Αθήνας. Τό σεμινάριο θά διεξάγει Dr. Γρηγόρης Βασιλειάδης, M.Sc. Ph. D. - Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής. Τί θά διδάξει ν λόγ ψυχοθεραπευτής; Δηλ. ποιό εναι τό πνεμα καί νοοτροπία του; Ατό πρέπει νά τό γνωρίζουν ο συμμετέχοντες γιά νά μή ταυτίζουν τίς θρησκευτικές κδόσεις τν κδόσεων ΕΝ ΠΛ μέ τίς πόψεις καί τό δεολογικό πόβαθρο τν συνεργατν τους.

Τό πόβαθρο το κ. Γρηγόρη Βασιλειάδη τό βρίσκουμε στά δημοσιευμένα-νηρτημένα στό διαδίκτυο κείμενά του. Βασικό στοιχεο τς θεωρίας του, πως καί τν περισσοτέρων ψυχοθεραπευτν εναι πουσία το Θεο πό τή λεγόμενη ψυχοθεραπευτική διαδικασία. στω κι ν κάποιες φορές στή ρύμη το λόγου τους ο ψυχοθεραπευτές κάνουν κάποια ναφορά στό Θεό, ατό εναι κάτι χωρίς διαίτερη ξία γιά τήν θεραπεία τν πονεμένων πό προβλήματα ψυχο – θεραπευομένων.

κ. Βασιλειάδης στό κείμενό του «Ο τροφές τς ψυχς: πλότητα, συγχώρεση καί γάπη» δέν θεωρε καθόλου ναγκαία τή βοήθεια το Θεο γιά τήν πόκτηση τς πλότητος, τς συγχωρητικότητος καί τς γάπης. νθρωπος, γράφει, δέν πρέπει νά κάνει τίποτα. Πρέπει μόνο «νά πιτρέψει στήν ληθινή του φύση νά νέβει μέ ρεμία στήν πιφάνεια.....Δέν πάρχει τίποτα πού χρειάζεται νά κάνεις. Μόνο νά εσαι. Γιά νά θρέψεις τήν ψυχή σου πρέπει νά φεθες, νά μπιστευθες τήν παρξή σου». Αύτό εναι τό δεύτερο στοιχεο : μπιστοσύνη στόν αυτό μας. Προχωρε περισσότερο γιά νά ξαφανίσει κάθε μφιβολία γιά τό τί ννοε. « λήθεια εναι τι δέν πάρχει καμία διαφορά νάμεσα σέ σένα καί τόν Θεό». Λοιπόν, σόθεος νθρωπος!

ξ λλου κ. Βασιλειάδης μέ τό κείμενό του «παρξιακή ψυχοθεραπεία : Τό σκεπτικό καί λειτουργία της», βρίσκεται στόν ντίποδα τς «ψίστης φιλοσοφίας» τς κκλησίας. Στήν πρόσκληση τς κκλησίας «αυτούς καί λλήλους καί πσαν τήν ζωήν μν Χριστ τ Θε παραθώμεθα» κ. Βασιλειάδης ντιπαραθέτει : «Μέ δύο λόγια , εμαστε ο ρχιτέκτονες, ο ργανωτές καί ο κατασκευαστές τς ζως μας καθ΄λην τήν διάρκεια τς ζως μας!».

 

IV Διαλογισμός.

Βέβαια γιά νά θρέψεις τήν ψυχή σου κάτι χρειάζεσαι, στω κι ν δέν διαφέρεις τίποτε πό τόν Θεό! Mς λέει κ. Βασιλειάδης γιά τήν τροφή ατή : « ταν ναφέρομαι στήν τροφή τς ψυχς μέ ρωτον: Πς γίνεται ατό; Μέ διαλογισμό; Μέ τόν χορό; Μέ τήν προσφορά στούς λλους νθρώπους; πάντηση εναι ναί, ( πογράμμιση δική μας) ν λα ατά τρέφουν τό πνεμα σας...». τσι λοιπόν φο Θεός εναι πών θά θρέψουμε τήν ψυχή μας μέ τό διαλογισμό, τό χορό καί τήν προσφορά στούς λλους. Μέ λα ατά τά τεχνάσματα δυτικο καί νατολικο τύπου θά βοηθηθομε. Τό σημαντικώτερο γιά τήν ετυχία μας, λέει ψυχοθεραπευτής εναι « καρδιά μας νά εναι νοιχτή... πιό πραγματική ασθηση ερήνης πηγάζει μόνο μέσα πό τήν παρξή μας». Τό ρχαο ψέμμα τοῦὌφεως : Θά γίνετε θεοί χωρίς τό Θεό! Στήν πραγματικότητα μέ τήν πλήρη μπιστοσύνη στόν αυτό του νθρωπος κατατρώει τίς σάρκες του. Πόση δύναμη νά ντλήσει, νά πομυζήσει πό τόν ψυχικό του κόσμο; Πόσο νά σπρώχνει τήν καθημερινότητά του, τά προβλήματα τίς ποτυχίες καί τίς καλές του στιγμές μέ τή διαρκ ναφορά στόν αυτό του; Πόση δύναμη νά πάρει πό τό, περυψωμένο στή φαντασία του, εδωλό του; μεγάλη λύπη πού τόν κυριεύει πολλές φορές, τά πάθη τς μνησικακίας το μίσους καί το φθόνου πού μφωλεύουν στά βάθη τς πάρξεως καί κάνουν τόν νθρωπο δυστυχισμένο πς θά ξορκιστον; Μέ τήν μπιστοσύνη στόν αυτό του; στεα πράγματα.

λλά πάρχει, θά σο πε κ. Βασιλειάδης, καί διαλογισμός. Βέβαια! Ξέχνα τά πάντα, χαλάρωσε, πάρε ναπνοές καί φαντάσου μιά συχη λίμνη κλπ. κλπ. Θά π πλά τί εναι στ΄λήθεια διαλογισμός : Πρόκειται, στήν καλλίτερη περίπτωση γιά να ναρκωτικό, γιά τήν κρίβεια γιά να ψυχοναρκωτικό, πως χαρακτήριζε μακαριστός γέροντας π. ντώνιος λεβιζόπουλος ατές τίς τεχνικές καί τίς ποκρυφιστικές μάδες ο ποες τίς χρησιμοποιοσαν. πως μέ τό ποτό καί τά ναρκωτικά ξεχνιέται γιά λίγο χρήστης καί πανέρχεται σέ βαθύτερη δυστυχία ταν περάσει πίδρασή τους, τσι συμβαίνει καί μέ τό διαλογισμό. φο πανέλθει διαλογιζόμενος στήν καθημερινότητά του, πανέρχεται στά προβλήματα καί στή θλίψη του. πότης καί ναρκομανής πανέρχεται στή χρήση το ποτο καί τς ναρκωτικς οσίας καί σέ μεγαλύτερη δόση γιά νά ξεχασθε, μέ ποτέλεσμα τή δουλική τους ξάρτηση. διαλογιζόμενος πάλι ζητε μεγαλύτερη νακούφιση αξάνοντας τή διάρκεια το διαλογισμο, καταφεύγοντας σέ καλλίτερους «δασκάλους»-γκουρού καί μεγεθύνοντας τσι τήν πλήρη, ψυχολογική, σωματική καί οκονομική του ξάρτηση πό τούς γύρτες- μπόρους τς «πνευματικν ναζητήσεων».

 

V. Ψυχοθεραπεία

κ. Βασιλειάδης γιά τήν πίτευξη ψυχικς σορροπίας καί τήν ντιμετώπιση γχους καί το στρές συνιστ κτός πό τό διαλογισμό, τήν «ψυχοθεραπεία». Στό κείμενό του «Πς σχετίζεται τό στρές μέ τήν μφάνιση σοβαρν παθήσεων» γράφει γιά τήν ντιμετώπιση το στρές : «Σ’ατό μπορε νά μς βοηθήσει σημαντικά τακτική σωματική σκηση, διαλογισμός καί ψυχοθεραπεία».

Στ΄ λήθεια πς μπορε νά βοηθήσει ν προκειμέν ψυχοθεραπεία; Θά κλείσεις ραντεβού μέ τόν ψυχοθεραπευτή γιά μιά ψυχοθεραπευτική συνεδρία. κε ρωτώμενος καί παντώντας ρχίζει, εναι λήθεια, μιά άποφόρτιση τς σωτερικς γωνίας καί ντάσεως. Νιώθει ψυχοθεραπευόμενος μιά νακούφιση, φο βγαλε πό μέσα του ,τι ποτελε πηγή γχους, φο ξέθεσε τίς στρεσογόνες ατίες. πομονή καί συμπάθεια το ψυχοθεραπευτή πού τόν κούει τόν ξεκουράζει. Φεύγει πιό νετος, λλά τό στρές πανέρχεται. Συνεχίζει τσι τίς ψυχοθεραπευτικές συνεδρίες μέ λο καί λιγότερα ποτελέσματα. Τό λάθος τς φιλοσοφίας τν ψυχο-επαγγελματιν βρίσκεται στήν πεποίθηση, τι ταν μέ τή βοήθεια τς ψυχοθεραπείας καταλάβει, συνειδητοποιήσει πελάτης τό πρόβλημά του μπορε μέ τήν μπιστοσύνη στόν αυτό του, μέ λογικά πιχειρήματα, μέ γιόγκα καί διαλογισμό καί σκήσεις σωματικές νά τό ντιμετωπίσει. Πρόκειται γιά πάτη κ μέρους τν ψυχοθεραπευτν καί αταπάτη κ μέρους τν ψυχοθεραπευομένων.

Τά ατια το γχους εναι βαθύτερα. πουσία το Παναγάθου Θεο πό τόν ρίζοντα τς σκέψης καί τό βάθος τς καρδις τν μετεχόντων στή διαδικασία τς ψυχοθεραπείας, ποκλεισμός τς θείας Χάριτος πό τήν ψυχή γεμίζει λογισμούς μικροψυχίας, φόβου καί αβεβαιότητας γιά τήν ντιμετώπιση τν λλων καί τς καθημερινότητος, γιά τήν γεία καί τό μέλλον. πάρχει καί τό οκογενειακό παγγελματικό περιβάλλον πού πιτείνει τό γχος καί τήν θυμία. Καί βέβαια προαιώνιος χθρός το νθρώπου, Σατανς ποδαυλίζει μέσω τς φαντασίας καί μεγεθύνει καί δημιουργε κ το μηδενός στήν φύλακτη ψυχή τά προβλήματα ατά.

Θέλω νά πισημάνω σ΄σους καταφεύγουν στούς ψυχοθεραπευτές: Καί χίλιες συνεδρίες νά κάνεις κανένα ποτέλεσμα δέν θά χεις. Μλλον ....πάρχουν «ποτελέσματα». Μπορες νά λλάξεις τρόπο πού σκέφτεσαι. Νά κοιτάζεις μόνο τόν αυτό σου, νά τόν προσέχεις, νά μήν τόν στενοχωρες, νά ποφεύγεις κάθε λυπηρό γεγονός καί νά φροντίζεις νά περνς καλά. Κι ν ψυχοθεραπευτής εναι καί ψυχίατρος θά σέ...βοηθήσει μέ φάρμακα. λλά, ατό εναι τό ζητούμενο; νας κατευνασμός τς ψυχς μέ κάθε θυσία; Τό κρύψιμο τν προβλημάτων κάτω πό τό χαλί τς ψυχοθεραπείας;

 

VΙ. Κίνδυνος ποστασίας πό τόν Χριστό.

Εναι δικαίωμα το κ. Βασιλειάδη καί τν λλων ψυχοθεραπευτν νά χουν τίς δέες καί τίς μεθόδους τους. λλά πρέπει νά γνωρίζουν σοι θέλουν νά λέγονται χριστιανοί, τι κολουθώντας τους γιά νά θεραπεύσουν, νά βοηθήσουν τόν αυτό τους, διόρατα, σιγά-σιγά πομακρύνονται πό τόν Χριστό. Θεός σταδιακά γίνεται μεγάλος πών πό τή σκέψη, τίς πιλογές καί τή ζωή τους. Μέ τήν περβολική ατοπεποίθηση καί μπιστοσύνη στόν αυτό τους παίρνουν τή θέση το Θεο(«δέν πάρχει καμμία διαφορά νάμεσα σέ σένα καί τόν Θεό», λέει κ. Βασιλειάδης). Τέλος καταφυγή στό διαλογισμό, νοίγει τήν πόρτα στά κάθαρτα πνεύματα, στήν πίκληση νδουϊστικν θεοτήτων, στή σταδιακή ρνηση τς πίστεως στό Χριστό καί στήν νάσταση τν νεκρν.

Σ΄ ατούς τούς δύσκολους καιρούς τς συγχύσεως καί τς ποστασίας χρειάζεται πόλυτα ν Χριστ πνευματική ζωή καί γρήγορση πνευματική.

 [1] https://neotita.gr  (Νοέμβριος 2020)

Πηγή : Όρθρος (Εστία Πατερικών Μελετών)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το πρόσωπο του Αγίου Πνεύματος

      Του μακαριστού π. Αντωνίου Αλεβιζόπουλου   Με την ανάληψή Του ο Χριστός ανέβασε την ανθρώ­πινη φύση μέχρι το θρόνο της δόξης του...